د. مه 6th, 2024

یکی از جنبه‌های حیات روزمره و توسعه اقتصادی هر کشور، کیفیت زیرساخت‌های جاده‌ای است. جاده‌ها به عنوان شبکه حمل و نقل اصلی، نقش مهمی در ارتباطات و تجارت داخلی و خارجی ایفا می‌کنند. در سال 2023، ما شاهد تصنیف کیفیت جاده‌ها بر اساس کشورهای مختلف هستیم. این تصنیف مبتنی بر داده‌های مربوط به کیفیت زیرساخت جاده‌ای و سرعت متوسط مسیرهای راهبردی می‌باشد.
روش‌شناسی اندازه‌گیری کیفیت جاده‌ها:
از دو شاخص برای اندازه‌گیری کیفیت جاده‌ها در این تحقیق استفاده شده است:
1. نمره کیفیت زیرساخت جاده‌ای (Quality of Road Infrastructure – QRI):
این نمره بر اساس داده‌های جمع‌آوری شده از یک نظرسنجی انجام‌شده در 144 کشور استوانه و در آن، رهبران کسب‌وکارها دعوت به ارزیابی کیفیت جاده‌ها در مقیاسی از 1 (کم‌توسعه) تا 7 (با کیفیت و کارآمد بر اساس استانداردهای بین‌المللی) شده‌اند.
2. نمره سرعت متوسط (Mean Speed Score – MS):
این نمره براساس زمان مسافرت بین شهرهای بزرگ در هر کشور بر اساس داده‌های ارائه‌شده توسط Google Maps محاسبه می‌شود. نمره MS به طور نزدیکی با شاخص دسترسی به مناطق روستایی بانک جهانی و شاخص کیفیت زیرساخت جاده‌ای ارائه‌شده توسط انجمن اقتصاد جهانی (WEF) هماهنگ است.
نتایج برترین کشورها در زمینه کیفیت جاده‌ها:
در سال 2023، بر اساس داده‌های فوق، 10 کشور برتر در زمینه کیفیت جاده‌ها به شرح زیر هستند:
1. سنگاپور: 6.50 
2. هلند: 6.40 
3. سوئیس: 6.30 
4. ژاپن: 6.10 
5. هنگ کنگ: 6.10 
6. پرتغال: 6.00 
7. امارات متحده عربی: 6.00 
8. اتریش: 6.00 
9. کره جنوبی: 5.90 
10. اسپانیا: 5.70 
نتیجه‌گیری:
کیفیت زیرساخت جاده‌ای در هر کشور برای توسعه اقتصادی و کیفیت زندگی مردم بسیار مهم است. تحلیل این داده‌ها و مقایسه آنها می‌تواند به تصمیم‌گیری‌های سیاستی و اقتصادی مفیدی منجر شود. این تصنیف‌ها نشان‌دهنده نیاز به بهبود زیرساخت جاده‌ای در بسیاری از کشورها می‌باشند تا رفاه عامه و توسعه پایدار را تضمین کنند.

نویسنده : حمیدرضا اقدسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *